سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به هرچه از او پرسیده می شود پاسخمی دهد، بی گمان دیوانه است . [امام صادق علیه السلام]
 
یکشنبه 90 آبان 1 , ساعت 10:32 صبح

 

چگونه میتوان بر بحران تاخیر در ازدواج فائق آمد

نگاهی به راهبرد ترویج ازدواج نیمه مستقل در دانشگاه

 

تعریفی که از ازدواج نیمه مستقل بیان شده براین مبنا قرار دارد که جوانان دراین طرح پس از جاری شدن خطبه عقد برای مدتی یعنی تا قبل از پیدا کردن شرایط مطلوب اجتماعی واقتصادی در خانه والدین بمانند وپس ازاین که حداقل ها را به دست آوردند زندگی مستقل خود را آغاز کنند.به هر ترتیب از زمانی که این طرح مطرح گردید حرفها وصحبتهای مختلفی از سوی کارشناسان ومسئولین درباره آن بیان شد.

این روزها اگر بخواهیم نگاهی به دغده های خانواده های ایرانی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بدون شک یکی از مهمترین آنها مثل همیشه ازدواج جوانان است،موضوعی کهنه اما همیشه تازه ومهم، هم برای خانواده وهم برای جامعه!اهمیت این موضوع باعث شده که جامعه شناسان ومسئولین همیشه درتلاش باشند تا فکری برای ریشه کن کردن موانعی کنند که مثل سدی محکم دربرابر افزایش آمار ازدواج موفق ایستاده است.

درهمین راستا تاکنون طرحهای مختلفی ارائه شده ،از جمله ازدواج نیمه مستقل هم یکی از همین طرحها بوده است،تعریفی که از این طرح تاکنون بیان شده براین مبنا قرار دارد که جوانان دراین طرح پس از جاری شدن خطبه عقد برای مدتی یعنی تا قبل از پیدا کردن شرایط مطلوب اجتماعی واقتصادی در خانه والدین بمانند وپس ازاین که حداقل ها را به دست آوردند زندگی مستقل خود را آغاز کنند.به هر ترتیب از زمانی که این طرح مطرح گردید حرفها وصحبتهای مختلفی از سوی کارشناسان ومسئولین درباره آن بیان شد،عده ای مخالف بودند وبعضی ها هم مخالف!

دراین میان حتی خود 15میلیون جوان آماده ازدواج هم گفته ها وحرفهای مختلفی از زاویه موافق ومخالف مطرح میکنند.اما از قرار معلوم اکثریت پسرهای جامعه با آن موافق هستند .مهدی که جوان 25ساله است دراین زمینه می گوید:من فکر می کنم که ازدواج نیمه مستقل می تواند نقش مهمی در کاهش توقعات جامعه علی الخصوص خانواده های دختران داشته باشد.

درکنار این مسئله کارشناسان اجتماعی هم در مورد این مسئله تا به امروز هم نظرمخالف داشته اند وهم نظر موافق!

ازدواج نیمه مستقل راه حل مشکل ازدواج جوانان!

دکتر سالاری فر-استاد دانشگاه وروانشناس خانواده دراین زمینه بر این باور است که ازدواج نیمه مستقل میتواند طرحی باشد برای شروع دوباره ازدواج آسان!چرا که به عقیده او در چند سال اخیر به دلیل افزایش فوق العاده توقعات دختران وپسران ،علی الخصوص دختران جامعه آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است.از سوی دیگر او به این نکته اشاره می کند که نمی توان به جوانان راه حلی نداد وبه نوعی آنان را در بلاتکلیفی نگه داشت .

چرا که به هر ترتیب ازدواج امری است که برای داشتن جامعه اسلامی حتما باید صورت پذیرد، آن هم برای همه جوانان جامعه اسلامی!چرا که هم به تعبیر دین مبین اسلام وهم از لحاظ روانشناسی ازدواج نقش مهمی در کاهش فساد اجتماعی خواهد داشت وباعث گسترش آرامش روانی درمیان جوانان خواهد شد.این آرامش روانی می تواند نقش مهمی در کاهش تنشهای جوانان با خانواده وجامعه داشته باشد.

برای موفقیت این طرح باید آموزش داد

درکنار این مسئله به عقیده این استاد دانشگاه باید به جوانان وخانواده ها آموزشهای لازم را داد چرا که یکی از مهمترین لازمه های به تحقق رسیدن این طرح، آموزش خانواده ها وجوانان برای آمادگی دراین دوران است.چرا که دور بودن زوجها درازدواج نیمه مستقل نیازمند آموزشهایی است که حتما باید به خانواده وجوانان داده شود تا این طرح نتایج مثبت خود را نشان دهد. چرا که به عنوان مثال وقتی یک جوان بداند که زوج آینده او کیست وتنها باید کمی تحمل داشته باشد وبرای با هم بودن تلاش کند،از آرامش روانی خاصی برخوردار خواهد بود و می تواند تمام توان خود را روی کار وتلاش متمرکز کند.از سوی دیگر این آرامش روانی دریبن جوانان نتایج بسیار مثبتی هم خواهد داشت.

وی همچنین به این مسئله هم اشاره کرد که ممکن است درابتدا مخالفتهایی در جامعه وجود داشته باشد اما باید دقت کرد که نتایج مثبت این طرح به مراتب بیش از این مخالفتها ارزش دارد.هر چند که باید برای این مخالفتها هم فکری کرد وبا شرح شرایط ووضعیت ومزیتهای این طرح آن دسته از مخالفان را اقناع کرد که دراین موضوع نقش رسانه ملی بسیار مهم است.

کارشناس مخالف:طرح ازدواج خیلی آسان ،بهتراز ازدواج نیمه مستقل

اما این طرح درمیان کارشناسان مخالفینی هم داشته است.دکتر جمشیدی ها-جامعه شناس واستاد دانشگاه-دراین زمینه براین باور است که این طرح نمی تواند نتایج آن چنان مثبتی داشته باشد،بلکه حتی می تواند موجب افزایش آمار طلاق شود.چرا که به باور این استاد دانشگاه دور بودن زوج می تواند باعث ایجاد تنشها ودرگیریهایی شود که این موضوع شرایط نامطلوبی را به وجود خواهد آورد که در صورت افزایش می تواند به طلاق منجر شود.

درکناراین موضوع به تعبیر وی سنتها وجامعه هم این موضوع را نمی پذیرد چرا که تعریف ازدواج درجامعه ما همیشه همراه با مستقل بودن آن است،و جامعه کشش تعریفی به غیر از این را ندارد.وهمین عدم کشش از سوی جامعه است که می تواند باعث افزایش تنشها ودرگیریها شود.اما جمشیدی ها راه حل مشکلات فعلی در زمینه ازدواج را ترویج ازدواج آسان دانست.

وی دراین زمینه می گوید:به جای ازدواج نیمه مستقل ازدواج کاملا آسان را ترویج کنیم.یعنی تمام چیزهای اضافی که حقیقتا نیازی به آنهاست ومتاسفانه در طور طول زمان به یک بدعت بد در ازدواج تبدیل شده را حذف کنیم ولازمه این موضوع این است که خانواده ها واقعا باور داشته باشند که هدف از ازدواج زندگی مشترک است نه صرف ازدواج ومراسم آن !چرا که گاهی اوقات دیده می شود که خانواده ها درمورد شروع زندگی وازدواج طوری برخورد می کنند که انگار خود ازدواج وشروع آن از زندگی مهم تراست وبه نوعی زندگی مشترک وآرامش جوانان در فرع ماجرا قرار دارد.

دراین زمینه این استاد دانشگاه براین باور است که لازمه تحقق فرهنگ ازدواج خیلی آسان فرهنگ سازی است،این فرهنگ سازی باید از طرق مختلف چه در دانشگاه ،چه در خود خانواده ها وچه در رسانه ملی که یکی از مهمترین ابزارهای تحقق فرهنگی است صورت پذیرد.چرا که رسانه ملی باید با زشت جلوه دادن توقعات درپیش چشم بیندگان به آنها این موضوع را بباوراند که این توقعات که ریشه در مادی گرایی دارد بسیار بد وناپسند است وجز اینکه ازدواج جوانان به تاخیر می اندازد وباعث افزایش فساد درجامعه می شود هیچ حاصل دیگری نخواهد داشت.

همچنین به تعبیر جمشیدی ها نباید والدین طوری برخورد کنند که جوانان فکر کنند که همه چیز زندگی مادیات است.وی دراین باره به این موضوع اشاره می کند که والدین باید به جای ترویج مادی گرایی فرهنگ توکل را در جوانان ترویج دهند،فرهنگی که خداوند را به عنوان رزاق در زندگی مشترک می داند.به همین دلیل به باور او ترویج فرهنگ ازدواج آسان از طرح ازدواج نیمه مستقل موثرتر خواهد بود.

آیا ازدواج نیمه مستقل منجر به افزایش طلاق می شود؟

اما دراین میان یک نکته مهم وجود دارد که به نوعی باعث اختلاف موافقان ومخالفان این طرح شده است وآن هم این که آیا این طرح ممکن است منجر به افزایش آمار طلاق شود؟

دراین زمینه برخی کارشناسان براین باور هستند که این طرح نمی تواند تغییری در آمار طلاق شود چرا که یک زوج اگر به تفاهم نرسند در یک زندگی مشترک وکاملا مستقل هم طلاق می گیرند،پس طلاق ربطی به این موضوع واصل این طرح نخواهد داشت.از سوی دیگر این کارشناسان براین باورند که باید درکنار این طرح سطح مسئولیت پذیری دختران ووپسران را با فرهنگ سازی افزایش داد تا آنان بدانند که در ازدواج نیمه مستقل مانند ازدواج مستقل باید مسئولیت پذیر باشند.

به هر ترتیب ازدواج نیمه مستقل با تمام مخالفین وموافقینش یک طرح پیشنهادی است،که می تواند در جامعه بازخوردهای مثبت ومنفی داشته باشد.اما درکنار تمام این بازخوردها یک نکته بسیار مهم هم وجود دارد،آن هم اینکه نظر اسلام دراین باره چیست؟آیا اسلام با چنین طرحی موافق است یا مخالف؟به نظر می رسد که برای پاسخ به این سوالات ودیگر سوالات باید توجه کرد که شرع مبین اسلام صریحا به این موضوع بارها اشاره داشته که ازدواج در کنار تقوا وخودکنترلی مهمترین ابزار برای ایجاد آرامش روانی درجامعه است.همچنین باید توجه کرد که اسلام بارها از هر گونه بدعتی مانند افزایش توقعات گوناگون درجامعه دوری جسته وآن را مورد مذمت قرار داده است.


یکشنبه 90 آبان 1 , ساعت 10:28 صبح

گزارش یک جشن


 شاید کمتر کسی از احوالات اولین زوجی که به شکل دانشجویی با هم ازدواج کردند خبر داشته باشد، اما آنچه اینجا اهمیت دارد سنگ بنایی است که توسط این زوج مجهولالحال گذاشته شده است و امروز تقریباً نقل اجتماعی محافل دانشجویی است. 

ازدواج دانشجویی؛ اولین بار مراسم ازدواج دانشجویی با منعقد شدن عقد حدود شصت زوج در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که البته به اعتقاد دانشگاه یزد اولین بار آنها بودند که در سال 72 این اتفاق فرخنده را در سطح دانشگاه شکل دادند. به هر نحو امروز تعداد متقاضیان ازدواج دانشجویی خیلی بیشتر و حدود ده هزار برابر زمان مشابه آن در سال 76 است .

در آخرین چهاردهمین مراسم ازدواج دانشجویی در سال89 نزدیک به61000 هزار زوج شرکت داشتند و در مجموع از سال 76 تاکنون 264 هزار و 260 زوج مراسم خود را اینگونه برگزار کردند. آنچه حائز اهمیت است افزایش تصاعدی نسبت تقاضای دانشجویان به تعداد ثبت نام شدگان است و این یعنی برخورد مثبت دانشجویان با امر ازدواج دانشجویی که البته در برخی موارد ناشی از رویکردهای تشویقی سازمانهای مسئول چون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است. از این میان میتوان به تسهیلات ویژه نهاد برای زوجهای دانشجو از جمله کمک هزینه جهیزیه، مخارج زندگی، اعطای وامهای مسکن و همچنین سفرهای زیارتی و سیاحتی اشاره کرد. شکل گرفتن بانکهای همسر یابی از سوی نهاد هم رویکرد دیگری است که به تازگی در بیشتر دانشگاههای کشور اتفاق افتاده است.

با توجه به اینکه سالها از برگزاری اولین مراسم ازدواج دانشجویی میگذرد، اما برگزاری ازدواج دانشجویی و دستاورد آن در طول این سالها تداعی کننده این امر در تفکر دانشجویان است که اینگونه ازدواج بهترین نمونه ازدواج آسان و آگاهانه است. از طرفی برخی مواقع دیده میشود که مشکلات فراوانی بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد اما این امر میتواند از سوی مسوولان فرهنگی و به ویژه دانشگاهیان مورد توجه قرار بگیرد تا در این رابطه با ارایه مدلهای مختلف از بروز مشکلات و آسیبهایی در رابطه با ازدواج کاسته شود. این در حالی است که در جامعه ما بالا رفتن سن ازدواج میان جوانان خلأهایی را برای آنها فراهم کرده است که البته در اینجا لازم است گفته شود که برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی و برپایی کارگاه های آموزشی در این راستا الگویی موفق و مطلوب محسوب میشود. ترویج فرهنگ آسان ازدواج در بین جوانان، کاهش هزینه ازدواج، کاستن سن ازدواج و مهریه از جمله اهداف جشن ازدواج دانشجویی است، همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی به دانشجویان مجرد در راستای فرهنگ سازی و الگودهی ازدواج آسان و آگاهانه به جامعه و ترویج و تشویق دانشجویان به ازدواج از سیاستهای برگزار کنندگان این مراسم فرهنگی دانشجویی است. یکی از دلایل متقن و موجود برای دفاع از امر خطیر ازدواج دانشجویی درصد پایین طلاق در این نوع از ازدواجهاست.

طبق آخرین آماری که امسال و به صورت مستقیم از میان 3 هزار زوج دانشجو گرفته شده است و وضعیت زندگی آنها را بررسی شده، کمتر از دو درصد ازدواجهای دانشجویی به طلاق منجر شده است که البته باید گفت این آمار متعلق به دوره های مختلف از مراسم ازدواج دانشجویی است. با توجه به اینکه در طول ده سال گذشته تعداد جداییها در ایران تقریباً 3 برابر شده و از 50 هزار مورد در سال 1379 به بیش از 150 هزار مورد در سال 1389 رسیده است و بر اساس آمارها به ازای هر 7 ازدواج یک مورد به طلاق میانجامد، با تمام این شرایط درصد طلاق در ازدواجهای دانشجویی خیلی پایینتر از نمونه غیر دانشگاهی آن است و این یعنی دانشجویان ما از بحث طلاق تأثیر نمیپذیرند.


<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ